torsdag 18 oktober 2012

Intervaller på cykel

Jag lägger ännu ett tufft pass till samlingen den här veckan, den här gången Friskis nya klass Spinning intervall korta. Det finns även intervall långa och intervall pyramid beroende på hur träningsvan du är. Absolut jobbigast utlovas klassen intervall korta vara.

Efter uppvärmningen körde vi intervaller enligt följande: 2 minuter med 1 minuts vila X 5. 1 minut med 1 minuts vila X 5. 30 sek X 5 med 40 sek vila. Nån form av extensiva intervaller men ändå inte riktigt.

Det började lite tveksamt tycker jag med okej information om vad vi skulle göra men inte mer än så. Sen blev det dessutom ändå lite förvirring när den första intervallen började. Jag var osäker på om det var en tempoökning i slutet av uppvärmningen eller den första intervallen(!) Och så var det inte så kul musik och efter första gänget intervaller var jag lite besviken och inte så trött som jag hade hoppats på. Man har givetvis ansvar för sin egen träning och hur mycket man tar i men det hänger även på instruktörens instruktioner och - musiken!

Jag har börjat tröttna lite på Friskis spinningpass. Jag har blivit bortskämd av Jessicas klasser helt klart. Jag tycker instruktörerna på Friskis verkar sakna vissa viktiga kunskaper som de borde ha som instruktörer och om de faktiskt har dessa kunskaper är det ännu konstigare att de inte förmedlar dem vidare. Varför är intervaller bra? Vilka olika sorters intervaller finns det? Varför ser det här passet ut just såhär? Varför är uppvärmning och nedvarvning viktigt? Hur "vilar" man bäst mellan intervallerna?

Men sen började jag ändå komma in i det och gilla klassen mer och mer. Och herregud vad jag svettades! Jag konstaterade en flod av svett från mig ner på golvet och konstaterade att nånting måste jag i alla fall ha lyckats med. Det sista gänget intervaller var faktiskt riktigt roliga. Crazy musik som jag normalt sett inte hade gillat men det funkade ikväll. Jag ska ge klassen ett till försök nästa vecka - nu vet jag ju hur den är upplagd.

Till middag blev det fiskpinnar igen. Det är lite pinsamt men jag tycker faktiskt att det är gott. Inte bästa hälsomaten kanske men ändå. Efter träningen började jag dock med att pressa apelsin- och morotsjuice i min fruktpress. Galet gott! Fruktköttet som separeras i en egen behållare passade bra att lägga på en egen tallrik sen och äta tillsammans med fiskpinnarna och riset.

Inga kommentarer: