fredag 13 april 2012

Styrketräning för cyklister

I den här filmen hittar ni fem stycken styrkeövningar för cyklister. Fredrik Ericsson tipsar bland annat om om asymmetrisk träning för cyklister eftersom man faktiskt cyklar med ett ben i taget. Smart grej. Jag tränar redan ganska mycket asymmetrisk benstyrka eftersom jag är olika stark i benen och har en del gamla skador som jag fokuserar extra på. Det kommer jag fortsätta med. Toes to bar blir en rejäl utmaning men förutom chinsen kanske det är dom man ska sikta på att sätta i sommar!



Jag tycker Fredriks knäböj inte är helt perfekta. Jag skulle säga att grundpositionen är bra men att knäna bör peka mer utåt i rörelsen nedåt. Knäböj är en mer tekniskt svår rörelse än vad man kan tro så jag skulle säga att du ska vara försiktig med djupa knäböj innan du vet att du har rätt teknik.

Tack till SnabbareStarkareSnyggare för videotipset!

3 kommentarer:

Matilda sa...

Fredrik Ericsson är grym. Sjukt kunnig och bjuder på väldigt bra tips! Har du kikat in enbenstramp videon på Youtube? Den rekommenderar jag varmt om du gillar hans tips :) Eller att du går på en föreläsning med honom, då kommer du gå därifrån fullproppad med inspiration!

LinaTriathlet sa...

Bra klipp med bra övningar!! Körde de flesta i gymmet idag efter att ha kollat på klippet :)

Erika sa...

Brukar enbenstrampa på Adam Andreassons triathlonpass :)