tisdag 3 april 2012

Flickor ska posera och pojkar ska agera


Bläddrade i Åka Skidor tidigare i dag. Längst bak kan man beställa tidigare nummer som man missat. Jag konstaterade att tre nummer (alltså ganska få nummer också) hade kvinnor på omslaget. Samtliga tre kvinnor poserar på omslaget. Alla män åker skidor. (Tidningen heter ju för sjutton just Åka skidor!) Det får mig att tänka på när jag gjorde tidning i lågstadiet och en rubrik löd "Flickor ska posera och pojkar ska agera". Det var givetvis skrivit i protest men på nästan 20 år har det alltså inte hänt så mycket. Lindsey Vonn poserar och spänner blicken i oss. Som kvinna ska man liksom bara stå där och vara snygg. För andras skull. Jag blir så matt. Mattare än av en hel dag i backen.

Sa jag förresten att vi körde fast med bilen igår? Erik satt vid ratten och jag sköt på. Som f-n. Poserande hade funkat dåligt. Sa jag att vi kom loss innan traktorn var framme?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Min syster jobbar med en tjejtidning. De tidningar som säljer bäst är där det är svenska tjejer som poserar. Helt absurt, men skillnaden är markant! Jag kan lova dig att Åka skidor också har en sådan effekt, hur illa vi än tycker om det.

Sorry för att vara anonym, men vill inte kunna bli uppspårad.

Erika sa...

Jo - jag vet att det är så, vilket är helt sjukt. Och så är jag väl inte den största uppbackaren av marknadskrafter heller om man ska vara lite politisk i en träningsblogg...

fitnesscoachen sa...

Det där är precis som vanligt, och jag blir lika matt som alltid.. sjukt är det!

Anonym sa...

Petter är kille.

Kan du verifiera att skidåkarna på bilderna alla är killar? Det går ju inte att se på en actionbild med bylsiga kläder menar jag.

Jag är en kille som gillar starka kvinnor, men jag kan inte säga att jag blir särskilt matt av detta.
Möjligen då att det är en bikinibild på framsidan av en skidåkartidning, men inte så farligt det heller.

Erika sa...

Det framgår oftast av omslaget vem omslagsbilden är på eller så ser man. Och det gäller ju inte bara den här tidningen. Den är bara ett exempel på hur samhället ser ut.

Kul att du gillar "starka kvinnor" även om jag är osäker på definitionen av det. En annan grej, om man är överst i en hierarki märker man sällan av den.

Anonym sa...

Sant, det är svårt, men jag försöker så gott jag kan vara lyhörd och ödmjuk för att märka orättvisorna, för visst finns de.

Jag ifrågasatte din slutsats att alla åkare var killar eftersom du hade glömt bort poserande Petter. Om du vill påpeka hur samhället ser ut genom att visa ett exempel måste det ju vara ett bra exempel.

Starka kvinnor är oberoende, kapabla och självsäkra i min värld. Men de måste inte vara kaxiga och hårda!

Jag tror att man kan bli bäst i världen men ändå vara snäll och söt, som Stefan Edberg...

Erika sa...

Jag hade inte missat Petter men däremot missat att skriva det. Tycker dock inte det förändrar saken nämnvärt. Petter åker förmodligen sämre skidor än Lindsey också ...

Jag gillar ditt tänk med att man kan vara snäll och söt och stark på samma gång.