lördag 11 december 2010

En välfungerande människokropp?

Att jag är ganska hungrig av mig och har ett ganska bra förhållande till mat är väl ingen hemlighet för den som har läst den här bloggen förut. Men i dag är en sån där dag när min kropp tycks slå alla rekord. Jag åt (drack) min vanliga frukost innan dagens crossfit men med extra havregryn och proteinpulver. I övrigt är det yoghurt, bär, banan, ägg och olika frön i. Efter passet blev det banan och en rejäl tallrik med pasta, kyckling och gräddig sås och en massa vatten. Det var en sån där tallrik som jag i normala fall knappt hade orkat äta upp hela. Nu sa det bara swosh och jag var inte precis proppmätt efteråt. Jag promenerade hem från Odenplan till Kungsholmen och det tog inte lång stund innan jag somnade på soffan i 45 minuter. Jag vaknade hungrig som en varg men orkade inte riktigt  kliva upp just yet utan låg och gonade mig en bra stund med pälsbollen. Det är också en lustig grej. Eftermiddagssovande väcker hungern i mig. Jag blir alltid hungrig av att sova på eftermiddagen.

Så jag klev till slut upp i alla fall och åt fil med hemgjord müsli, nötter och ett ägg. Men det kändes inte som att jag ätit alls så jag kokade ett ägg till. Sen åt jag lite kesella eftersom det ska mätta rätt bra. Klickade i lite hallonsylt. Fortfarande inte mätt. Amen vad sjutton! Ikväll blir det indisk take out med kusinen men det är en TIMMA kvar tills dess. Men nu börjar det bli tomt i kylen och jag äter lussebullar och dricker te.

Träningsveckan bakom mig har satt sina spår? Min kropp vet att den kan förbränna hur mycket den vill för det kommer alltid mer, ganska snart? Den har väl liksom aldrig behövt gå på sparlåga. (Det är mitt absolut bästa ät-knep - få aldrig kroppen att tro att den måste spara!) Det är jobbigt att behöva äta på det här sättet ibland.  Faktiskt. Hade jag inte varit hemma hade jag t ex tappat all ork och koncentration om jag inte ätit. Men det känns samtidigt att jag lever och fungerar! Äta, träna, äta, sova, äta, sova. Bra jobb kroppen!

Jag läste nånstans att långa människor per automatik slukar mer energi än korta oavsett kroppstyp i övrigt för att man helt enkelt är - lång. Det kanske inte är det. Men hungrig är jag i alla fall.

Inga kommentarer: