fredag 20 juli 2012

Tabatacirklar för hela kroppen #svett

Har jag tappat formen alldeles? Man blir ju i och för sig bra på det man håller på med så jag borde väl ha sega cykelben och slitig sandkropp just nu. På gymmet har jag inte varit särskilt mycket under sommaren, några enstaka gånger och utöver det lite styrketräning utan vikter hemma. Det märktes på gymmet i dag.

Trots att solen sken ute var jag inställd på ett rejält tufft pass på gymmet. Att jag dessutom var på halvdåligt humör motiverade mig bara ännu mer. Träning har en utomordentlig effekt på humöret! Min plan var tre stycken cirklar som skulle involvera hela kroppen och dessutom få mig att svettas rejält. Jag skulle komma att lyckas. Jag mindes passet som ganska skönt tufft och när jag körde det senast (i april) mindes jag den första cirkeln, den för benen som lite för mesig. Well. I dag fick jag slita desto mer, trots att jag bytte ut den sista övningen - kliv upp på bänk med viktplata - som blev både tung och flåsig mot enbensmarklyft (!) Riktigt svettigt, riktigt jobbigt, riktigt härligt!



Tabataintervaller för hela kroppen
Tabata innebär 20 sekunder arbete + 10 sekunder vila. Upprepa varje cirkel 8 gånger.

Du behöver: Två kettlebells – en lättare och en tyngre, en bosuboll,  två fria vikter,  kanske en tunn matta.

CIRKEL 1 - BENSTYRKA

* U
TFALLSSTEG MED FRONT KICK

* BURPEES

* SQUATS MED KETTLEBELL

*
ENBENSMARKLYFT MED KETTLEBELL

Kort vila. Max några minuter.

CIRKEL 2 - ÖVERKROPPSSTYRKA

*
KETTLEBELLDRAG (HÅLL KB MED RAKA ARMAR, DRA UPP MOT HAKAN)

*
K
ETTLEBELLSVING 

* HANTEL/KETTLEBELL-RODD 

* T
RICEPSPRESS MED KETTLEBELL

Kort vila. Max några minuter.

CIRKEL 3 - CORESTYRKA

* SITUPS PÅ BOSUBOLL

*
RYGGLYFT

*  BÅTEN

* AKTIV PLANKA. DRA FRAM KNÄNA MOT AXLARNA. LÅNGSAMT.


Jag höll till i Friskis lilla sal med förhoppning om att få vara där inne ensam med min lilla hög utrustning en  högsommardag i juli. Men icke. När jag står och värmer upp på en crosstrainer ser jag fyra personer och jag gissar direkt att de har samma mål som jag. De visade sig vara två irriterande killar (snyggast, bäst och vackrast) och två irriterande tjejer (åh jag kan ingenting och jag ser verkligen upp till killarna) och jag fick dras med dem under min bencirkel. Sen försvann de och ersattes av en kille som gjorde rehab, en som stretchade och sen som gjorde situps. Betydligt skönare sällskap!

Inga kommentarer: