lördag 25 juni 2011

Oj då! Fast bra midsommar!

Firade midsommar på det bästa sätt man kan - på min vita springare! Eller rullare som Katten sa. Hon har också en ny vit älskling. Efter mycket velande, fram till nån gång på kvällskvisten i onsdags, bestämde vi oss för att välja bort landet och stanna kvar i stan och cykla ut på Färingsö istället - också landet. Ursprungsplanen var annars att cykla ut till landet 15 mil bort men ingen av oss har direkt en packcykel. Konsum ligger 7 km från huset och den sammanlagda cyklingen under helgen kändes lite maxad med tanke på förra helgens 30 mil.

Katten plockade blommor till vår midsommarpicnic
Vi cyklade iväg utan pulsklockor och ambitioner med tid eller mil och landade ute vid Svartsjö slott med hemgjord potatissalad (halloumin glömde vi), kladdkaka och jordgubbar. Låg i ryggläge i solen några timmar innan vi vände hemåt igen.


Jag var inte riktigt på hugget igår. Benen var inte sådär pigga som de brukar och jag var sovtrött och funderade på om man kunde somna på cykeln. I Alvik drabbar den stora "åh nej det är inte sant-känslan mig". Punktering! 30 mil runt en sjö utan problem och nu smäller det efter knappa 6 mil. Det var på bakhjulet som jag inte vågade plocka av själv och således blev det en promenad hem till Kungsholmen i blöja och med cykelskor. Efteråt åt jag dubbla portioner, duschade och stupade i säng, sov en timma och vaknade darrig. Väldigt darrig. Fönade i alla fall manen och svidade om från pyjamas till feststass och darrade ner med min andra cykel, hybriden till Katten som stod utanför och väntade. Vi trampade iväg till kvällens grillning och jag tänkte det här går aldrig och kände mig väldigt post Vättern. Men jag kvicknade till under kvällen. Grillat kött och rosé gjorde susen. Men jag stryker morgondagens planerade träningspass i alla fall. Långlopp är news för mig. Jag vet inte riktigt hur jag reagerar efteråt utan det mesta har förvånat mig hittills! Här är det till att lyssna noga på sig själv som gäller.

Contessa har fått punktering. Trist!

4 kommentarer:

Jonas sa...

Det är verkligen inte svårt med bakhjulet heller. Om du inte punkasprejar, vilket förmodligen är enklaste sättet om man bara vill ta sig hem, men lite knöligare att släpa runt på är det typ:
1) lägg ner kedjan på minsta kuggen bak;
2) stanna i kanten (1&2 kan med fördel göras i omvänd ordning);
3) lossa spänningen på bakbromsen med den lilla spaken på själva bromsen;
4) öppna snabbkopplingen och gänga upp så långt att du får loss hjulet;
5) lägg cykeln ner med växeln uppåt, eller be katten/annan kamrat att ordna det;
6) plocka fram däckavtagare + ny slang ur sadelväskan;
7) kräng av däcket och riv ut den trasiga slangen;
8) i med den nya slangen, funkar i bland enklare om man fyller i lite(!) luft;
9) trixa på däcket;
10) trä i hjulet, här kommer du vara nöjd att du gjorde 1) innan du plockade loss;
11) gänga åt+spänn snabbkopplingen;
12) spänn bromsen(!);
13) ride on!

Slår by far en promenad i cykelskor, särskilt om man har lite onda knän.

Erika sa...

Tack för den utförliga beskrivningen. Jag vet det där i teorin dock och har alla grejer. Jag hade nog gett det en chans om jag varit längre hemifrån :) Men promenera i cykelskor med onda knän var verkligen ingen success!

Jonas sa...

satsa på punkasprej då. Det kan ju funka som räddning från promenader även om det kanske inte är vad man litar på runt vättern. Du måste våga! ;)

HerrEkh49 sa...

Gå inte i dem. Jag har lyckats häva inflammation i knät m.h.a. Voltaren gel och antiinflammatoriskt under ca 2 veckor. Gick 6 km. Inte bra! Ska sätta på klackar så att foten hamnar i ett normalläge! Det påverkar ju inte Cykelskornas funktion på cykeln, eller??

/SEkh