torsdag 30 juni 2011

Ben, svett och sol!

Subtropisk hetta dallrar från asfalten i Stockholm. Folk går till jobbet i flipflops och på luncherna äter vi smält glass och sitter på bryggan med tårna i vattnet. På kvällarna flyttar vi ut från kontoren och slår dank på gräsmattorna. Fast innan jag slog dank igår fick mina ben jobba. Jag strök crossfiten ur kalendern efter en diskussion på Facebook som resulterade i 22 kommentarer och som förmodligen låg överst i alla andras feeds också. Ursäkta. Ulrika gick på crossfit och gjorde sin första strikta pullup, alltså en chins. Grattis! Jag, Mina och Ylva körde Saras benpass a la Training Camp i Karlbergsparken istället. Vädret gick inte att argumentera emot. Benstyrka och intervaller och så plussade vi på lite egna armhävningar och situps på det.

Uppvärmning: 5-10 minuters lätt jogg.
Läs här knappt fem minuters jogg från cyklarna till intervallbacken med ryggsäck.

Set 1:
20 benböj + backintervall. Upprepa 3 gånger. Ingen vila mellan upprepningarna. Jogga lätt nerför backen.
Vila i 2 min efter de 3 upprepningarna.
För lätt. Benböjen kändes inte fast att jag gick djupt. I backen hade jag svårt att ta i på grund av bristningen från skidbacken i baksida lår. Fick ändå upp pulsen bra i sista intervallen så att man blir sådär konstig i halsen. Vi vilade inte utan gick direkt på nästa grej.

Set 2:
20 utfallssteg (10 per ben) + backintervall. Upprepa 3 gånger. Ingen vila mellan upprepningarna. Jogga lätt nerför backen.Vila i 2 min efter de 3 upprepningarna.
Utfallsstegen kändes mer. Roligt!
Vi vilade inte utan gick direkt på nästa grej.

Set 3:

Jägarvila i 40 sekunder + backintervall. Upprepa 3 gånger men minska tiden på jägarvilan till 30 respektive 20 sekunder (har du krafter kvar så står du så länge du orkar i jägarvilan). Ingen vila mellan upprepningarna. Jogga lätt nerför backen. Vila i 2 min efter de 3 upprepningarna.
Vi stod i jägarvila i 50, 40 och 40 sekunder innan vi sprang. Innan sista rundan uppför backen plussade jag på 30 sekunder extra jägarvila innan jag kutade upp.
Vi vilade inte utan gick direkt på nästa grej.

Set 4:
3 backintervaller (utan benstyrka mellan intervallerna) där du ger dina sista krafter! Ingen vila mellan upprepningarna. Jogga lätt nerför backen.
Baksida lår, knän och benhinnor protesterade och jag fick flashbacks från min forna friidrottskarriär (12 år sedan) när jag fick diagnosen kronisk benhinneinflammation. Skippade sista intervallen och gjorde 10 armhävningar istället.

Nedjogg 10 minuter efter intervallerna. Stretcha grundligt efteråt.

Vi promenerade till cyklarna, gjorde situps och stretchade i väntan på Ulrika.

Jägarvila är skitkul!
Sen åt vi thai på bryggan.

Ingen blev mätt av thaimaten och vi cyklade upp till Stockholms Glasshus. Jag åt en extra stor våffla med kokos-, kanel -och citronglass!

5 kommentarer:

Ulrika sa...

ja vilken kväll vi fick! Och jag ångrar inte en sekund att jag gick in och körde crossfit men ser fram emot när det blir min tur att köra benpasset. Hur är det med träningsvärken idag?

Erika sa...

Tja, den är som vanligt tyvärr obefintlig :) Möjligen lite stel!

Katten sa...

Fasen vad grymt, jag anmäler mig frivilligt till nästa pass :)

mina sa...

Jag tyckte inte passet var så jobbigt när vi körde, men jääääklar vad ont jag har haft både igår och idag!
det är olika det där! :)

tack för en underbar kväll för övrigt, och mindre tack för otroligt osmickrande kort :)

Erika sa...

Jag börjar faktiskt bli lite stapplig i baksida lår! Sweet.

En underbar kväll och en schnygg scnygg Mina!