måndag 27 juni 2011

Gott frukostbröd!

Är lite lycklig över att jag bakade mitt favoitbröd i helgen. Jag älskar verkligen bröd ska tilläggas. Men det går aldrig att hitta lika gott köpt bröd som hembakt. En favoritfrukost är den med smoothie gjord på yoghurt, banan, blåbär, vaniljpulver, havregryn, linfrön och ägg, tillsammans med färskpressad apelsinjuice och hembakt bröd med ost och paprika! Det fick jag i morse.



Morotsbröd med keso
ca 20 st

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
4 dl finriven morot
250 g keso
2 tsk salt
1 msk rapsolja
4 dl grovt rågmjöl
3 dl rågflingor
ca 12 dl vetemjöl (jag brukar landas på 10 dl  i degen)

Smula jästen och rör ut den med vattnet i en degbunke. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta sist in vetemjölet. Degen kan bli något kladdig av keson, ta inte i alltför mycket vetemjöl. Jäs degen i bunken i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Knåda degen på lätt mjölat underlag. Dela degen i två delar och rulla ut en tjock längd av varje del. Skär i bitar och rulla till runda bullar. Lägg bullarna på bakplåtspappersklädd plåt, låt jäsa i ca 20 minuter. Grädda bröden mitt i ugnen i ca 20 minuter i 225 grader. Låt svalna på galler under bakduk.
Receptet hittade jag ursprungligen hos mat.såklart

Inga kommentarer: