tisdag 14 juni 2011

Nedräkning!


 Det blev intervaller på crosstrainern igår kväll efter mycket velande. Solen strålande och det var perfekt cykelväder. Nåja, det blåste ju tokigt mycket också. Men jag övertygade ändå mig själv om att ryggen behöver "vila". Vila som i att röra på sig och inte ligga statisk över en racer. Det är ändå svårt att bättra på cykelformen en vecka innan tävling. Därför hoppade jag upp på en av Lindhagens crosstrainers strax efter 18 med bra musik i öronen. Jag vill hålla igång kroppen och känna att jag är på G! Jag värmde upp i fem minuter och ökade tempot vartefter. Det blev först fem stycken intervaller vardera 1 min med 30 sek vila. Sen "joggade" jag några minuter innan jag körde ytterligare tre intervaller. Det var utan tvekan självförtoendehöjande att få ösa lite. Vårens motstånd och tempo var som bortblåst och jag ökade motståndet från 12 till 15 och höll ett tempo mellan 16 och 17 istället för 13. (Säger en säkert ingenting om man inte brukar "crosstraina"). Den första intervallen blev dessutom nästan två minuter. Min snittpuls landade på 78% av max och jag låg i botten på pulszoon 5 ett bra tag utan problem. Jihaa! Under vilominuterna dippade pulsen snabbt. Nu är ju Vättern ett distanslopp (no shit) men det var en välbehövlig kick att känna sig på G. Efteråt stretchade jag lääänge och åt blåbärspannkakor, kesella med rabarber och äpple och en massa andra godsaker. Packlistan till helgen är skriven och i dag gör jag mina sista ärenden, typ köper en till flaskhållare till cykeln. Matlådorna för veckan alla med någon form av pasta står laddade i kylen. Mellis till för- och eftermiddagarna finns klart, framför allt med massor av goda frukter, protein och andra nyttigheter. Hann med två avsnitt av Mad Men igår också och veckan har börjat bara fint!

2 kommentarer:

Peik sa...

Brabra, med crosstrainer. Speciellt bra med madmen.
Jag själv körde igår ett två timmars pass på cykeln i regnväder, lite för att testa hur allt funkar om det regnar. Idag har jag putsat och polerat Scott Speedstern för att vara i toppskick inför fredagen. Startar kl 20:20 och börjar vara pirrig. När startar du?

peik

Erika sa...

Klockan 06 på lö morgon men ska försöka byta till en tidigare grupp!

Lycka till :)