onsdag 8 augusti 2012

Styrka, spänst och löpning

Tidigt ikväll sprang jag och Jens ett löppass som både skulle slipa på styrkan, spänsten och tekniken i våra löpsteg. Sådär en lagom tid efter lunch och finalen i banhoppning men innan middagen och damfinalen i beachvolley. Fortfarande semester med andra ord.

Passet hade jag hittat i Fitness Magazine och eftersom jag har en pojkvän som aldrig bangar en idé var han inte sen att dra på sig löparskorna. Passet bestod av tre delar: uppvärmningsövningar, styrkeövningar, löpförberedande övningar och själva löppasset. Totalt med nedvarvning och stretch tog det drygt en timma att köra. 70 min för oss för att vara exakt.

Den avslutande löpdelen bestod av 60 sek löpning X 10 med en minut mellan varje varv. Du ska springa så fort du orkar men kunna hålla samma jämna fart genom alla intervallerna. Eftersom det var första gången jag körde passet var det ganska svårt att uppskatta en bra hastighet. Jag tog det kanske lite onödigt lugnt mina fem första varv och valde att satsa lite extra på de fem sista - och det kändes! Nu såhär en stund efter middagen i soffan känner jag allra mest av passet i vrister och vader - med andra ord tog övningarna där de skulle. Kul!

Vi sprang förreseten längs med sjön och gjorde flera av övningarna på flytbryggan för extra stabilitetsträning. En ganska mulen och sval kväll men med underbar luft och känslan av svensk sommar som ändå dröjer sig kvar.



Gjorde dörrpoststretchen med Jens som dörrpost
Alftons väntade på verandan när vi kom hem

4 kommentarer:

Katten sa...

Åh vad jag saknar dig kompis! Det gläder mig att du verkar ha haft en toppensommar och snart börjar ett toppenjobb - det är du värd! Pussokram på dig!

Erika sa...

Tack sötnos! Jag saknar dig verkligen också! Tisdag va? Pussåkraaam

Marliina sa...

Men det där är ju inte vanliga pälsbollen väl?

Erika sa...

Nää det där är ju Alfons i Värmland :)