lördag 25 augusti 2012

Jättegott bröd!

Jag gillar som ni kanske märkt att baka. I eftermiddags bakade jag ett jättelätt och jättegott bröd som jag åt hos en kompis i somras. Älskar bröd med filmjölk i - det blir så saftigt!

Tänkte lite på det här med hälsa och dieter och kolhydrater och ja, sånt där som bekymrar lite för många medan jag bakade. Det här brödet är varken kolhydrattsfattigt eller paleo men det är betydligt mer "pure" än till exempel en industriuppfödd gris - som ju räknas som paleo. Det där är en grej jag verkligen tycker är konstigt. Vad som räknas som "rent" och inte.  Här kan man läsa lite om LCHF och Paleo. Tycker han skriver väldigt bra om det här med "naturligt". Lästips! Och kanske en tankeställare? Jag skulle hellre dricka gårdsmjölk eller äta jordnötter än äta industrigris. Typ.

Baka eget bröd är i alla fall alltid bra och idag pratar vi alltså om bröd. Här kommer receptet!

Hälsobröd
(passande namn *hehe*)

1 dl fil
1 dl sirap
1 dl lingonsylt
2,5 rågflingor
3 dl rågsikt
1 dl krossat linfrö
1 dl solrosfrö
3 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
(Är inte med i receptet men jag körde även i lite chiafrön).
  • Rör ihop allt
  • Smöra en brödform och strö i lite sesamfrön i botten och runt kanterna.
  • Ställ in i kall ugn och sätt temperaturen på 250 grader
  • Täck över med folie efter ca 10 min
  • Låt grädda totalt 35-45 min (i min varmluftsugn kör jag 35 min)



3 kommentarer:

LinaTriathlet sa...

Gillar också bröd som är gjort med fil. Detta lät väldigt gott!

Jojohanna sa...

"varken kolhydrattsfattigt eller paleo men det är betydligt mer"pure" än till exempel en industriuppfödd gris - som ju räknas som paleo". Men du är ju en ordkonstnär. Och smart. Så bra sagt! Heja!

Och heja som delar med sig av limprecept, känner lukten ändå hit.. mums.

Erika sa...

Tack för dina fina ord! :)