fredag 24 augusti 2012

Lunchträning ftw!


Alla träningstider har egentligen sina fördelar, både morgon- lunch- och kvällsträning. I dag blev det lunchträning. Känns helt perfekt idag för nu får jag fredagskvällen helt fri för fredagsmyyyys, film och kladdkaka. Nästan alla träningsbloggande kvinnor har smeknamn på sina killar. Det är prinsar, grabbar, kärlekar, Mr etc. Jag vet nog bara en som omnämns vid namn förutom Jens. Vad tycker ni Jens ska heta i bloggen? Till och med pälsbollen har ju ett nick!

Kastade i alla fall om lite i träningsschemat jag gjorde i helgen eftersom jag fick ett bonuspas i tisdags, därför körde jag styrka istället för kondition idag. Konditionsträning och särskilt intervallträning får jag så mycket genom beachen att jag hellre lägger extra krut på styrkan. (Givetvis förutsatt att jag hinner vässa pulsen också – beach för mig är inte träning på det sättet. Beach är beach och all annan träning ska göra mig bra på just det!)

Jag körde samma helkroppspass som sist eftersom jag tyckte det funkade bra och visste hur lång tid det skulle ta. Dessutom tycker jag att det är bra att inte kasta runt för mycket bland olika program för att enklare kunna jämföra sin utveckling – och få utveckling! Och apropå det känner jag redan att jag har blivit starkare sen jag drog igång styrketräning med vikter igen såhär i slutet av sommaren.

Jag körde
  • Utfallssteg med hantlar + 2 kg
  • Enbensmarklyft + 2 kg
  • Squats med kettlebell + 4 kg Här känner jag att det kanske är dags att återgå till skivstången igen. Men det är skonsammare för ryggen att inte lassa på bak. Framför kroppen orkar man mindre – men det blir samma effekt för benen liksom - och så kan man samtidigt skona ryggen – med rätt teknik! Hur göra. Vill lyfta tyngre!
  • Kettlebelldrag till hakan. Plusade på sist och behöll den vikten. Hade ärligt talat orkat 2 kg till här med.
  • Latsdrag: 3,5 kg till. Här kan jag bli ännu så mycket starkare. Men frågan är hur mycket tyngre ryggen är med på. Inte så mycket tror jag. Trist grej.
  • Situps med båt efter varje set. Jooorå nog blev det några fler per set allt!

Allt som allt tog en kortare uppvärmning, lite nedvarvning, själva passet och stretch ca 50-55 min. Hann duscha och slå mig ner vid datorn med matlåda när ca 90 min hade passerat av min lunchrast. Helt okej!

Morgonträning
+ En riktigt bra start på dagen! Lugnt på gymmet är det också. Jag bor i samma hus som mitt gym och kan dessutom duscha och äta frukost nr två hemma. Gillar.
- Mindre tid för att sova. Är dessutom kvällsmänniska. Lite hetsigt att man ska iväg efteråt och kanske är lite träningsmatt dessutom.

Lunchträning
+Skönt avbrott från jobbet. Skönt om man behöver stanna ett tag på kvällen och kommer vara trött efteråt. Särskilt under vinterhalvåret! Eller allmänt om man bara vill ha kvällen tom – som idag. Har absolut sin glansperiod under vintern i alla fall.
- Kan kännas stressigt. Måste släpa grejer. Oftast när jag ska iväg och börja byta om och knöla ihop saker i ett skåp är jag lite opepp. Gillar inte offentliga omklädningsrum heller men det kan samtidigt göra gott för självinsikten. Såhär ser folk ut. Inte som på en H&M-affisch.

Kvällsträning
+ Bra om man ska köra tufft. Man har haft hela dagen på sig att äta. Jag slipper släpa grejer eftersom jag som sagt bor nära. Ingen tid att passa efteråt. Kommer bara hem till soffan. Får sova direkt. Nästan i alla fall. Skööönt. Efter att ha duschat i egen dusch.
- Man kan vara ruggigt trött, i alla fall på vintern. Risken finns att man varit motiverad hela dagen men tappar suget i skymningen efter en lång arbetsdag. Tips! Stäm träff med en kompis på gymmet eller valfritt träningsställe. Jag blir trött av att träna så det är inget problem men vissa kan ha svårt att sova om de tränat sent.

Förutom ett nickname på Jens undrar jag när ni helst tränar?

Inga kommentarer: