torsdag 16 augusti 2012

(Rätt så) Dåligt av Blueberry #2


I slutet av maj var jag inne på en av mina rundor på Blueberry Lifestyle och köpte en smoothie. Absolut de godaste och samtidigt näringstätaste smoothiesarna i stan. Deras muffins är en annan sån där grej som jag verkligen älskar som mellis. Men smakar det så kostar det - vilket jag tycker okej om det är riktigt bra. Men hur bra är Blueberry och vad är istället mest bra varumärkesbygge? För ja, Blueberry är bra på varumärkesgrejen förutom att mycket av maten smakar smarrigt.

Under mitt besök i maj noterade jag några saker med ingredienserna i min smoothie som jag inte tyckte passade Blueberrys varumärke. Till exempel var havremjölken man använde inte ekologisk. Och Blueberry trycker själva väldigt hårt på hur ekologiska och organiska de är. På Blueberrys hemsida står det att de i största möjliga mån använder ekologiska produkter – lite oprecist tycker jag. Och för övrigt är ekologisk havremjölk inte alls svårt att få tag i heller utan står jämte den vanliga från Oatly i alla butiker jag handlat den i.  Jag tyckte även att det var lite konstigt att det över huvud taget har kyckling med på menyn med tanke på hur de marknadsför sig. Det skrev jag ett blogginlägg om.

Efter mitt inläggfick jag hur som helst ett väldigt långt och väldigt engagerat mailsvar från Blueberry där man grundligt förklarade bland annat sin miljöpolicy. De skrev även:

”När det gäller vår havremjölk så kan jag bara beklaga om den inte varit ekologisk. Vi har avtal med vår leverantör att alltid vara garanterad ekologisk havremjölk men har vid tillfälle fått denna restad och då fått en blå berikad havremjölk. Detta är ett inköpsproblem och jag har personligen tagit det med vår leverantör, som har gått tillbaka i alla våra ordrar unjder 2012 och insett att det har hänt vid flertal tillfällen. Blueberry arbetar aktivt på denna punkt.  (Jag ser inte riktigt hur det här kan vara så svårt att lyckas med faktiskt).

När det gäller vår kyckling så har vi valt det allra bästa valet för oss idag, en svensk kyckling. Vi har tyvärr inte möjlighet att köpa in ekologisk kyckling från Bosarp eller gårdskyckling, vilket vi tycker är synd. Vi är medvetna om detta och kommunicerar ut att vi har svensk kyckling på våra skyltar.” 

Men vet konsumenterna vad det innebär? Att det är skitliv att vara svensk kyckling? Har de sett bilder från hur Kronfågels kycklingar ”lever” t ex? Eller att de blir slaktade genom att –levande- doppas i ett elektriskt bad innan de får halsen avskuren? Blueberry har nog mera kunskaper men bryr man sig? Nog vet man att ”svensk kyckling” klingar bra men att det egentligen är felaktigt. Vaddå inte möjlighet? Det korrekta svaret känns mer som att ”vi har inte lust att betala för det”. Fast att det redan är skitdyrt att äta på Blueberry.

Förutom ovan svar fick jag ett presentkort för mig och en vän att äta för som tack för att jag engagerat mig. Bra grej. Med tanke på det här med varumärke. Alltid bättre att göra en pudel än tvärt om. Det skriftliga svaret var jag kanske inte lika imponerad av dock- även om det absolut var väldigt engagerat vilket var jättebra.

I dag tog jag i alla fall med mig Helen till Blueberry för att använda presentkortet. Vi beställde varsin soppa. Till att börja med var det lite trist att de glömde lägga på toppingen som ska ingå enligt menyn och som jag annars alltid fått. De frågade inte heller vad jag ville ha till brödet och istället för hummusen jag gillar fick jag någon annan röra.

Kollade förresten när de blandade några smoothies. Kan nämna att havremjölken inte var ekologisk. Kommentarer känns överflödiga. Ridå.

2 kommentarer:

Uppochhoppa sa...

Jag ÄLSKAR dina ord! tack för engagemang, tankar, energi och envishet. Du är (för jäkla) bra!

Erika sa...

Tack Sofy! Känns fint att läsa din kommentar!