onsdag 29 augusti 2012

Jag ska börja crawla

Har varit sugen ganska länge men det har aldrig riktigt blivit av. Det är svårt att få plats och jag har hela tiden helst velat gå på våren för att kunna simma ute sen. Simma ja. Jag är efter mångt och mycket anmäld till en crawlkurs! Och att det är nu i höst gör inget. Knappt två veckor efter sista gången på kursen åker jag nämligen till Hawaii i tre veckor - så jag kommer garanterat få tillfälle att öva på mina nya skills.

Jag är ett riktigt blötdjur och trivs oerhört bra i vatten. Jag älskar verkligen att bada, simma eller bara ligga och flyta i vatten. Ett salt och varmt hav eller en djup och stilla insjö slår förstås alla inomhusbassänger men det är fortfarande bra och skonsam* träning. Jag tycker det kan vara lite meditativt också att få forsa fram genom vattnet. Under ytan är det tyst och vattnet är stilla. Ovanför kokar vattnet och ljudet ekar. Jag gillar det. Kontrasterna. Och även om jag inte skulle tävla i bastumaraton tycker jag det är supermysigt att krypa in i värmen en stund efteråt, stretcha och massera ömma muskler. Särskilt en kall höst- eller vinterdag. Så jag ser fram emot min crawlkurs! Om det går bra kanske jag anmäler mig till fortsättningskursen också och testar triathlon nästa sommar igen...

Efter att jag hade anmält mig idag hoppade jag i och körde lite bröstsim. Det var förvisso sommar ute igen men blötdjuret var sugen. Jag körde intervaller, 10 stycken X 75 m. Vilade ungefär 30 sekunder emellan. Man kan säga som så att mitt och Vilmas pass igår kändes i armarna i vattnet i dag.

Nu sitter jag med fuktigt hår och väntar på att maten ska bli klar. Fick en skön cykeltur hem i sommarvärmen och är riktigt trött i både kroppen och huvudet. Jag blir alltid det av att simma, sådär skönt trött. Ännu en bra grej med vatten alltså!

*Gud vad jag behöver mer skonsam träning (för ryggen särskilt) som ändå är effektiv! Simning och yoga i höst?






2 kommentarer:

LinaTriathlet sa...

Åh vad kul med crawlkurs!! In i simbubblan :)

Marliina sa...

Så smart med simskola! Min personliga simtränare har tränat mig i crawl under semestern både i år och förra året men är inge vidare bra än så länge ändå :(