onsdag 1 augusti 2012

Frukostbröd #LC men inte så HF

Planen i morse var egentligen att ta en morgonpromenad före frukost och sen vända hem för att dricka te länge, rosta bröd och läsa tidningen noga. Sådär som man bara hinner när man är ledig. Men när man, läs jag, är ledig sover jag också rätt länge och när jag vaknade var jag rätt hungrig (ovanligt) och inte så sugen på att streta runt min ö. Det kanske blir senare i dag innan brasseträningen i sanden ikväll. Istället testade jag att baka ett recept på proteinbröd som jag hittade hos Smaljeansen någon gång.

Varför bakade jag proteinbröd? För att bli mätt länge. Jag har en rätt energitörstig kropp. Om jag hade varit en bil hade jag varit en stadsjeep typ. Och protein och fett mättar ju som bekant bra. Det gjorde även de här frukostbullarna, de var nästan väl mäktiga alltså. Smakmässigt får de någonstans mellan en 3:a och en 4:a på en femgradig skala. Brödkryddan jag använde gav en god smak men de blir geggigare och mastigare än vanligt bröd, på gott och ont. Insåg dock i efterhand att jag tagit alldeles för mycket Kesella och jag bytte även ut ett par ingredienser så det kan hända att originalreceptet är en stark fyra! Senare i veckan ska jag nog baka ett av mina favoritbröd, med mjöl i...

Frukostbullar: proteinbröd

1 dl lätkesella (tog hela burken, ooops)
1 ägg
2 äggvitor (tog tre ägg istället, ogillar att slänga mat, särskilt som jag inte anser vara onyttig)
1 dl kruskakli (hade bara vetekli så tog det istället)
0,5 dl Firex
1,5 dl pofiber (tog fiberhusk istället)
2 tsk bakulver
0,5 tsk salt
Brödkrydda

Gegga ihop allt och forma till fyra bullar. Grädda i 200 grader 15-20 min. Jag körde 15 min i min varmluftsugn.


Inga kommentarer: