söndag 10 april 2011

Scott Contessa - the story

I dag har jag alltså äntligen köpt min racercykel. Jag startade dagen med frukost och löpartights och tvärbanan till Hammarby Sjöstad och Cycle Corner. Direkt när jag kom in upplevde jag en lite avslagen stämning och de enda i butiken förutom jag var barnfamiljer med trehjulingar. Trek Lexa som jag ville provcykla fanns inte längre i rätt storlek och jag upplevde inte direkt att killarna i butiken var på hugget. Det finns väl andra cyklar? Kanske prova en annan storlek? Nä, dåligt drag och istället för att cykla hem en Trek åkte jag till Cykloteket på Norra stationsgatan. Där var det drag.

Trots att det var mycket folk och full snurr fick jag hjälp direkt. Jag provcyklade Cannondale och Scott och det var inte helt enkelt att hitta rätt. Inte när man är lång med upplägget långa ben men inte så lång överkropp för det. Bredaxlad är inte heller riktigt rätt epitet. Han som hjälpte mig var lite mer vaken som jag vill att man ska vara om jag kanske ska köpa en cykel för 15 000 utan att vara säljig. Till slut stod det klart att den allra första cykeln jag cyklade på, Scott Contessa som jag kikat på ett bra tag, passade mig bäst. Sen var det där här med skorna som ganska väntat visade sig vara lika knepigt. Typ i stil med att köpa alpinpjäxor. Långa fötter men inte breda, tvärt om. Passade de på längden passade de inte på bredden. Men jag hade funderat på ilägg ändå eftersom jag pronerar en hel del och med iläggen från löpardojorna hittade jag till slut ett perfekt par från Specialized. Som till och med matchar cykeln.  Pedaler, däckavvrängare och så vidare och jag är nu redo för en vår och sommar fullmatad med cykling!

Efter att ha pausat i solen med bästa vännerna somnade jag på soffan. Avslutade kvällen med shopping på ICA. Det duggregnade och luktar sommar och ljummen asfalt. Imorn ska jag cykla. Det känns lite... nervöst!

Till vänster i bild anar man en blodpludding. Det blir så när
man både har köpt cykel och har fått järnbrist bekräftat.

4 kommentarer:

Annika sa...

GRATTIS till cykelköp. Det är en fantastisk materialsport och sjukt mycket pengar... Förhoppningsvis får du cykla många mil och få fin valuta för pengarna. Som en liten minisemester varje gång du är ute :)

Snart är nog allt grus undansopat här uppe också. Och då kan det nog bli lite cykling här med :)

Erika sa...

Haha ja så ska jag se det :) Jag är bra på materialsport. Har haft egen häst hela livet så en cykel känns nästan billigt i jämförelse:)

Träningsglädje sa...

skoj!!! ser fram mot cyklingsinlägg!!! vill ha min cykel nu med!!

Erika sa...

Ja! Vi måste ju cykla ihop också!