fredag 1 april 2011

Nypremiär i löpspåret

Ikväll efter jobbet stack jag ut och sprang. En perfekt avslutning på jobbveckan trots enbart några ängsliga plusgrader och ett fuktigt molntäcke som hängde tungt. Efteråt parkerar man inomhus med hemmet fullt av värmeljus och äter pannkakor och dricker mellanmjölk.

Jajjemen - jag har varit ute i löpspåret!
Jag sprang alltså, alla skador till trots och ett avlägset löpförbud. Min vad har blivit förbluffande mycket bättre sedan behandlingen av Linda på Hälsostyrkan i tisdags. Jag tuffade runt i Karlberg i ungefär 40 minuter enligt springa/gå-principen som jag senast läste om i Runners World. Tanken var att springa i fyra minuter och gå i en minut. Men det blev mycket mer löpning än så och istället blev det mest naturliga gångpauser för att kryssa fram över alla snö- och isfläckar som till min stora besvikelse fortfarande låg kvar på marken. Det var skönt att vara ute i luften och jag mötte inte en kotte (fredag, duggregn, kallt, snö på marken) men löpning är löpning. Det finns helt klart roligare saker att ägna sig åt i träningsväg. Men jag saknade inte crosstrainern som jag lika gärna kunde kalla rehaben.

10 min uppvärmning, 40 minuter löpning blandat med lite gång och en snittpuls på 70%. Tuff tuff.


Just nu önskar jag att jag hade en stor fet godispåse hemma. Är värdelös på att ha goda grejer hemma. Goda som i fika, godis, glass och sånt där. Det är liksom inget jag handlar. Är jäkligt less på att bara stirra in i pumpafrön och grovt knäckebröd när jag kollar in i skafferiet. Men jag har redan fikat bullar två gånger i dag på jobbet så det går ingen nöd på mig. Jag kan sitta med benen i kors igen och jag har banne mig varit ute och sprungit! Fantastiskt.

6 kommentarer:

Jonas sa...

Har du testat din maxpuls eller kör du bara med nån formel?

Erika sa...

Formel. Du tycker jag ska kuta med en sån mask för ansiktet eller vad? Ser jäkligt obehagligt ut haha.

Träningsglädje sa...

DU är en löpare!!! för jag gissar att detta inte var ett 1:a-aprilskämt? :p (det säger jag inte för att vara elak utan mot bakgrund av diskussionen på sofys bröllop) DUKTIGA DU!

Erika sa...

Hahah det hade ju varit ett underbart aprilskämt! Att jag inte tänkte på det och stannade hemma i soffan :)

Ulrika sa...

Yeah! Nu vänder det!

Jonas sa...

Man måste inte springa med masken. Man kan göra ett submaximalt test med stick i fingret och få en väldigt bra uppskattning. Eller plåga sig några varv i en lämplig backe om man tycker det är roligare. Med din aktivitetsnivå skulle du nog ha bra nytta av ett test. Det visade sig att min maxpuls tycks ligga i runda slängar 15slag över vad man uppskattar med formler.