onsdag 6 april 2011

Flex

Det är många äntligen nu. I morse cyklade jag äntligen till jobbet. Det är fantastiskt. Det jag uppskattar mest med att cykla är friheten. Friheten att kunna välja hur lång tid det ska ta att komma fram, frihet att ta den kortaste vägen, frihet att sticka kors och tvärs över stan och inte vara beroende av något annat än din cykel, frihet att inte behöva passa några avgångstider. Frihet. Kanske är det den känslan som fått mig att älska cykling så mycket inte bara som transportmedel.

Efter jobbet cyklade jag och min nya kollega till Friskis vid Hornstull. Det tog knappa 20 minuter längs Söder mälarstrands kvällssol jämfört med att gå till tunnelbanan, byta till röd linje vid ett vansinnigt T-centralen i rusningstrafik och sen ta sig upp ur underjorden igen.  Frihet som sagt.

På schemat stod ett 60 minuter långt Flex-pass. Flex ska träna din rörlighet med energifyllda övningar enligt Friskis själva. Jag gillade Flex. Det var många sköna rörelser och jag antecknade flera av dem mentalt för att plocka fram och göra hemma. Det var ett dynamiskt pass med tempo. Tempo är kanske fel ord men även om vissa rörelser var hämtade från yogan höll vi inte några positioner någon längre stund. Att stå i hunden var plötsligt riktigt skönt. Musiken var ganska poppig och jag tyckte nog att man kunde ha sänkt ljudet lite och spelat något lite lugnare. Flex passar bra som aktiv vila eller i kombination med ett annat pass. Nästa vecka funderar jag på att köra spinning innan Flex-passet. Tror jag kan vara ett vinnande koncept! Man kan även träna IntervallFlex. 30 minuter intervaller som avslutas med 30 min rörlighet. Super.

En halvtimma innan vi skulle trampa iväg var jag hungrig till bristningsgränsen. Så där så att jag mår illa och nästan ser suddigt. Då hade jag ändå ätit mycket och bra frukost, (havregryn, ägg, frukt, grovt bröd, kesella, kalkon, yoghurt) lunch med extra många köttbullar och fet yoghurt med frukt på eftermiddagen. Det märktes inte och jag sprang i panik till Max och köpte hamburgare och pommes. Jag hade nyss studerat mina provsvar från LifeGene och tja, de var perfekta. Lågt socker, lågt kolesterol och så var ju fettprocenten, midjemåttet och hela köret redan lågt. Så jag typ let's eat! Jag lyckades i alla fall sansa mig och välja vatten före cola i alla fall. Var övertygad om att jag skulle vara proppmätt resten av kvällen efter GI burgare och friterad potatis men icke. Jag är svinhungrig igen och måste snarast möjligt länsa kylskåpet. Omelett på sex ägg? Det är dyrt att behöva äta på det här viset.

3 kommentarer:

Träningsglädje sa...

du e rolig ;) om vi skrev en blogg ihop skulle den vara helt schizo!!

Erika sa...

Haha ja det skulle den verkligen vara :) Men iaf omväxlande :)

Ulrika sa...

haha. jag känner igen mig! Den där hungern alltså.. Kul att du gillade Flex - tycker ju själv att det är toppen även om jag förstås föredrar min Rocket Yoga så jag får stå på händer och så. :-)