torsdag 14 april 2011

Middagstips

Vet du inte vad du ska äta till middag? Igår lagade jag chilistekt kyckling i ung med blomkålsmos. Smaskens och perfekt som matlåda i dag. Receptet hittade jag hos mat.såklart - en grym matblogg!

Middag igår innan träningen, smaskigt!
Blomkålsmos med chilistekt kyckling
4 portioner

4 st kycklingfiléer
salt, svartpeppar
chilikrydda (valfri sort)
1 msk olivolja

ca 2 blomkålshuvuden (det blev väldigt mycket mos, man kan ta ett stort eller två små huvuden).
1 grönsaksbuljongtärning
vatten
1 vitlöksklyfta, pressad
en näve persilja, hackad
1 msk olivolja
salt, svartpeppar
1 msk smör

Krydda kycklingen med salt, peppar och chilikrydda runt om. Hetta upp olja i en stekpanna och låt kycklingen få färg. Flytta över filéerna till en ugnssäker form och kör in i ugnen på 200 grader, i ca 15 minuter eller tills de känns genomstekta. Dela blomkålen i mindre bitar och koka i vatten tillsammans med buljongtärningen. När blomkålen känns mjuk, häll av vattnet och tillsätt vitlök, persilja, olivolja, salt och peppar. Mixa med stavmixer till det blir mos. Rör ner smöret och smaka av. Servera tillsammans med chilistekt kyckling.

Snåla inte med smöret! Jag hade bara Bregott hemma. Skitgott.

2 kommentarer:

Ulrika sa...

haha. så det hånade blomkålsmoset har fått ta plats även hos dig alltså! ;-)

Erika sa...

Hånade jag det till och med? Haha. Du vet grönsaker är eg inte min grej men man måste ju äta dem och bra mår man så kan vara värt det ;)