måndag 3 september 2012

Vegetarisk - supergod - korvstroganof

Tidigare idag fick jag plötsliga cravings efter korvstroganof men att gå och köpa falukorv kändes inte aktuellt. Dels för att jag inte vill äta industridjur men just falukorv är inte särskilt nyttig eller bra mat heller. Istället gjorde jag en vegetarisk variant på korvstroganof (funkar faktiskt för veganer också!) och det var så.himla.gott!

Korvstroganof för vegetarianer och veganer


1 paket sojakorvar (8 st)
1 stor gul lök
1 burk krossade tomater
250 ml havregrädde
2 msk Mushroom Soy
3 msk tomatpuré
1 msk dijonsenap
1 tsk paprikapulver
Smör eller rapsolja att steka i
Persilja till garnering
  • Tina sojakorvarna och skär upp dem i bitar. Hacka löken och stek den och korven tills de fått fin färg.

  • Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, mushroom soy, paprikapulver och dijonsenap. Låt koka upp.

  • Tillsätt havregrädde och låt koka upp igen till en krämig konsistens (ca 5 min). Salta och peppra efter smak.

  • Tillsätt fryst alternativt färsk persilja mot slutet och rör om.

    Serveringsförslag: Servera gärna med bulgur som fått koka upp med grönsaksbuljong.


1 kommentar:

Snabbare, starkare, snyggare sa...

Åh, måste testa! Jag är inte vegetarian, men inte så förtjust i falukorv..