tisdag 31 maj 2011

Genrep!

Vättern är riktigt nära nu och i dag blev jag för första gången nervös när jag låg utslagen på balkongen och läste Cykla om alla tips och förberedelser. Jag blir sällan nervös. Jag kanske har nerver av stål men jag är sällan nervös, jag är jordnära. Och jag gillar kontroll. Exempel: I dag intervjuade jag Antonia Ax:son Johnson. Jag har längtat! Det skulle bli grymt roligt och jag var förberedd till tänderna med research och frågor. Det blev ungefär så grymt som jag trodde. Alla trodde jag var nervös innan och jag fattade ingenting. Jag svävade tillbaka efter intervjun och beskriver nog känslan efteråt bäst som "fett nöjd". Eller "succé". 18 juni cyklar jag Vättern. Jag har försökt förbereda mig men har ingen aning om ifall det räcker. Jag kan lista tusen oväntade saker som kan dyka upp längs vägen och som jag på förhand inte vet hur jag löser. Att det löser sig gissar jag men att inte ha full kontroll på hur gör mig nervös.

På torsdag tänkte jag genrepa. Genrepa innebär att cykla 14 mil och göra dem till Vätternrundans första 14 imaginära mil. Jag tänkte dricka sportdryck och äta bars ungefär så ofta som jag tror att jag behöver under mitt långlopp, jag tänkte stärka mig med en gel på slutet och efter de första 10 milen tänkte jag käka precis som att det är då det serveras mat under Vättern. Och sen cykla vidare och se hur det känns. Jag har tänkt ut en rutt jag ska köra och tycker det ska bli ganska kul och spännande. Har försökt få med mig sällskap men hittills har ingen nappat. Kanske är det lika bra så kan jag lägga upp tempo och pauser precis som jag vill. Det enda är att pauserna blir lite långtråkiga. Jag kommer säkert vara ute i 6 eller 7 timmar.

Ska det vara ett riktigt genrep borde jag ha ätit bättre i dag. Jag kommer inte att kolhydratsladda inför Vättern utan bara äta lite större portioner de sista dagarna och dricka extra mycket. I dag blev det lite tokigt med middagen men jag tror egentligen att jag äter ganska bra. Imorn laddar jag med bra mat och mycket vatten. Efter Vätternrundan hoppas jag vara fett nöjd!

3 kommentarer:

annastei sa...

Hm, går den här rundan att köra även om man "bara" vill ha typ 10-11 mil? Jag tänkte mig också ett genrep i helgen (även om jag inte planerat matintag och sånt lika noga som du!), men lite kortare, och egentligen helst fredag eller lördag...

Erika sa...

Ja det går utmärkt! Jag är sugen på en 8-10 mil på måndag också om du är sugen då:) Tänkte sticka iväg tidig em. Kan maila dig en 10-milrunda annars :) Matintaget är första gången jag planerar. Läste om genrep inte bara när det gäller cyklingen utan allt i Cykla och tänkte shit amen okej!

Jonas sa...

Du lär ju klar dig ganska långt om du kan laga en punka på egen hand. Det kan vara värt att göra på genrepet... :)