lördag 26 maj 2012

Långpass på Färingsö

Sara och jag planerade redan för flera veckor sedan att sticka ut på långpass idag. Långpass som i 10 mil. Har man cyklat Vätterrundan säsongen innan känns ingenting särskilt långt dock. Känns är väl egentligen fel ord, "låter" är bättre, för visst känns dom där milen ändå. Vi fick finväder till vår planerade tur men det var ju ingen värmebölja i morse precis...

Jag tyckte att jag och Sara höll ett ganska bra tempo hela dagen (vi hade inga klockor - känns som att svära i kyrkan att erkänna det..) men bra tryck i pedalerna. Då och då rullade vi i bredd och filosoferade lite men mestadels låg vi efter varandra, turades om att dra och rullade på.

Det blev den klassiska turen ner till Björkvik, en av mina favoritrundor som ni kanske har listat ut vid det här laget. Vi körde via FRA-rundan (som Sara talade om är den korrekta benämningen - förbi Hogsta säger kanske bara hästmänniskor något...) och vägen innanför Färentunavägen till Svartsjö. Precis när vi hade svängt av mötte vi Karin med cykelpartner och trampade vidare för gemensam fika.

Jag var redan ganska hungrig men tyckte att jag precis ätit frukost och tog en macka och en hallonpaj istället för mat. G a n s k a orutinerat. Jag och Sara fortsatte mot Björkvik, och vet ni, det var en jädra motvind hela vägen ut den här helgen också! Det var riktigt segt de sista 1,5 milen och jag konstaterade att sushi och rosé kvällen innan är en rätt dålig uppladdning inför långpass. Orutinerat som sagt. Väl framme tuggade jag i mig en halv bar från Vitargo och satte mitt hopp till pannbenet. Energy fail på cykel är riktigt värdelöst men jag hamnade aldrig där idag. Ändå tycker jag att känslan i kroppen inte riktigt var den vanliga. Jag var ganska trött på nåt sätt. Jag hoppas jag inte tänker bli sjuk så här lagom en vecka innan Siljan runt... Det passar bättre om det bara berodde på lite för lite mat innan.

På vägen tillbaka tyckte vi i alla fall att vi behövde en till fika och åt varsin kanelbulle i solen. Så himlans gott. Jag älskar cyklingens fikakultur. Den passar mig utmärkt. Sen var det medvind, mer sol och varmare och hemresan gick som på räls! Utan att jag visste om det var vi plötsligt på Nockebybron och sen var det bara att trampa ur benen på väg in mot Kungsholmen.

Riktigt bra cykeldag och riktigt bra cykelsällskap!
Framme i Björkvik och halvvägs

Hallonpaj på Svartsjö café!

Puma sa...

strålande bra dag! gud så skoj vi ska ha nästa helg!!!

LinaTriathlet sa...

Härligt med cykling! Solskenscykling är det bästa! På måndag får jag återförenas med min cervélo, som jag längtar! :)

Bra jobbat på cykeln!

Jonna sa...

Men åh så härligt!

Jag kommenterade ditt hälso-inlägg, vet inte om du går tillbaka och kollar gamla kommentarer men du vet du om det iaf :)

Ang nästa helg så är jag också anmäld. Men med alla förkylningar och utifrån att jag är cykelnybörjare denna säsong så vet jag inte om det ens blir start varken i Siljan eller VR faktiskt. Om jag ska starta hoppas jag vi kan heja! Om jag inte ska starta men är hemma i Leksand ska jag givetvis heja på er när ni passerar Leksand.

Erika sa...

Jorå jag får kommentarerna på mailen också så jag har koll:) Lycka till med friskhetssatsningen och hoppas det funkar! Man får ha tålamod...

Vädret inför nä helg ser just nu bedrövligt ut. 3-8 grader och regn. Jag förstår om du hoppar med sjukdom och allt! Men det vore ju roligt om man fick se dig ändå! :) Vi är tre st som kommer i "klunga". Jag på min vita racer och Katta (piggochduktig.wordpress.com) på sin vita hybrid och så Sara/Träningsglädje på sin blå racer. Håll utkik!

Du ska inte komma till Mora på kvällen och följa med ut å käka?! :)