På senare tid har jag tyckt att det bara blivit mer och mer produkter i
träningsbloggarna. Kläder, skor, prylar, juicer, tillskott och så
vidare. Det är ju en smaksak vad man gillar att läsa om men personligen
föredrar jag att läsa om just träning i en träningsblogg.
Samtidigt tycker jag att det är väldigt kul med tips på bra recept och
jag gillar även att få tips på om det finns någon sån där riktigt bra
produkt jag borde prova. I lagom dos. Jag tycker inte det är så
spännande när en blogg bara känns som ännu en marknadsföringskanal för
företag. Och bloggare är populära. Det vet jag som själv sitter på en
kommunikation- och marknadsföringsavdelning.
Jag hade tidigare ett samarbete med en klädtillverkare men som nu är avslutat*. De ville ha mer engagemang från min sida för att fortsätta samarbetet. Det vill säga att jag skulle skriva ännu mer om deras varumärke och om deras produkter. Jag fick kläder att testa och utvärdera ca två gånger per år. Hur mycket jag skulle skriva och vad jag skulle skriva stod mig fritt. Jag valde att skriva om kläderna när de var nya (och att jag fått dem gratis!) och jag skrev vad jag tyckte om dem. Jag la en del tid på att ta riktiga bilder av kläderna men inte hur mycket tid som helst. Sen har kläderna såklart ändå fått massor av plats i min blogg i form av bilder från mina träningspass när jag använt dem. Ibland har loggan synts, ibland inte. Jag var ju faktiskt inte anställd av det företaget på något sätt och för mig skulle det kännas konstigt att så konstant tipsa om och visa deras kläder och logga - mer eller mindre gratis. Jämför vad allt utrymme som dessa kläder eller andra produkter har fått i er blogg och fundera på vad det hade kostat som annonsutrymme med samma antal läsare.
Om jag tycker jag att någonting är riktigt bra skriver jag gärna om det. Jag vill gärna tipsa mina läsare om kläder, mat och andra träningsrelaterade produkter. Men jag skriver inte extra mycket om något för att det kan gynna mig och ge mig fler löpartights. Det där tyckte jag blev svårt på slutet. Och därför skrev jag av naturliga skäl ganska mycket mindre om det varumärket jämfört med andra bloggare som också fick (får) kläder av dem sett över t ex ett år. Jag förstår att den här klädtillverkaren hade velat att jag skrev mer om dem - inga konstigheter - men för mig funkade det inte riktigt. För mig känns det tudelat att läsa om till exempel vårnyheter från olika kollektioner som man vet att bloggaren redan får grejer av. Särskilt när hon eller han inte har fått just de här grejerna redan. Det känns ibland som varumärkesfrieri och till slut blir det svårt att skilja på vad som är vad. Kläder någon fått gratis för att testa eller kläder som någon skulle vilja testa? Eller vill man bara visa att man har koll på nya trender och mode? Det är ju fine, om man bara fattar vad som är vad. Till slut kan någon som ätit en galet god yoghurt inte skriva om det längre för alla kommer bara tro att hon eller han antingen har fått yoghurten eller vill ha värdecheckar på mer yoghurt. Kanske.
Vad tycker ni? Är det inte en ganska hårfin linje mellan att vilja tipsa om något bra man provat och att sälja sin blogg? Man är ju rädd om sitt personliga varumärke också...
Här skriver Smaljeansen om typ samma grejer - en mycket bra sammanfattning tycker jag! Det är kul att gå på pressgrejer och få goodiebags! Till exempel. Särskilt om man bara ska se till sig själv.
* No hard feelings mot just det varumärket. De gör grymma kläder och kanske kommer vi att samarbeta på andra sätt i framtiden om än inte nu. För tillfället är det ganska skönt att min blogg är just bara min.
Dagen efter: Nu skriver Sofy också på samma tema. Vad kul med fler inlägg! Läs och debattera. Det är bra och det behövs.
Jag hade tidigare ett samarbete med en klädtillverkare men som nu är avslutat*. De ville ha mer engagemang från min sida för att fortsätta samarbetet. Det vill säga att jag skulle skriva ännu mer om deras varumärke och om deras produkter. Jag fick kläder att testa och utvärdera ca två gånger per år. Hur mycket jag skulle skriva och vad jag skulle skriva stod mig fritt. Jag valde att skriva om kläderna när de var nya (och att jag fått dem gratis!) och jag skrev vad jag tyckte om dem. Jag la en del tid på att ta riktiga bilder av kläderna men inte hur mycket tid som helst. Sen har kläderna såklart ändå fått massor av plats i min blogg i form av bilder från mina träningspass när jag använt dem. Ibland har loggan synts, ibland inte. Jag var ju faktiskt inte anställd av det företaget på något sätt och för mig skulle det kännas konstigt att så konstant tipsa om och visa deras kläder och logga - mer eller mindre gratis. Jämför vad allt utrymme som dessa kläder eller andra produkter har fått i er blogg och fundera på vad det hade kostat som annonsutrymme med samma antal läsare.
Om jag tycker jag att någonting är riktigt bra skriver jag gärna om det. Jag vill gärna tipsa mina läsare om kläder, mat och andra träningsrelaterade produkter. Men jag skriver inte extra mycket om något för att det kan gynna mig och ge mig fler löpartights. Det där tyckte jag blev svårt på slutet. Och därför skrev jag av naturliga skäl ganska mycket mindre om det varumärket jämfört med andra bloggare som också fick (får) kläder av dem sett över t ex ett år. Jag förstår att den här klädtillverkaren hade velat att jag skrev mer om dem - inga konstigheter - men för mig funkade det inte riktigt. För mig känns det tudelat att läsa om till exempel vårnyheter från olika kollektioner som man vet att bloggaren redan får grejer av. Särskilt när hon eller han inte har fått just de här grejerna redan. Det känns ibland som varumärkesfrieri och till slut blir det svårt att skilja på vad som är vad. Kläder någon fått gratis för att testa eller kläder som någon skulle vilja testa? Eller vill man bara visa att man har koll på nya trender och mode? Det är ju fine, om man bara fattar vad som är vad. Till slut kan någon som ätit en galet god yoghurt inte skriva om det längre för alla kommer bara tro att hon eller han antingen har fått yoghurten eller vill ha värdecheckar på mer yoghurt. Kanske.
Vad tycker ni? Är det inte en ganska hårfin linje mellan att vilja tipsa om något bra man provat och att sälja sin blogg? Man är ju rädd om sitt personliga varumärke också...
Här skriver Smaljeansen om typ samma grejer - en mycket bra sammanfattning tycker jag! Det är kul att gå på pressgrejer och få goodiebags! Till exempel. Särskilt om man bara ska se till sig själv.
* No hard feelings mot just det varumärket. De gör grymma kläder och kanske kommer vi att samarbeta på andra sätt i framtiden om än inte nu. För tillfället är det ganska skönt att min blogg är just bara min.
Dagen efter: Nu skriver Sofy också på samma tema. Vad kul med fler inlägg! Läs och debattera. Det är bra och det behövs.
11 kommentarer:
Problemet är oftast också att man inte vågar skriva något kritiskt bara för att man fått sakerna gratis.
Jag tycker det är uppfriskande att läsa kritik ibland, fick själv en väldans massa kommentarer (på en fredag kväll då bloggen brukar vara ganska vilande!) när jag skrivit om kokosvatten som jag tyckte var riktigt äckligt. :)
Det är inte trovärdigt att alla bloggare faktiskt älskar alla saker de får gratis.
jag tycker det är fantastiskt mycket generaliseringar som pågår. "alla bloggare" skrivs så himla många gånger. "alla bloggare" vadå, undrar jag.
jag ser en generell trend mot att träningsbloggarna (inkl mig själv) gör mer som modebloggare. mer produkter öht - men att likställa det med att man fått allting gratis är att överdriva. vissa bloggare ger sken av att få grejer gratis för att upplevas som lite mer viktiga - medan andra bloggare gör tvärtom, inte berättar vad man fått gratis eftersom de inte vågar.
ps. "alla bloggare" skrivs inte så många gånger i det här inlägget - men när jag sammanfattar debatten så är det rätt mycket åt det hållet.
Vad skönt att du skriver detta för jag tycker senaste veckorna varit hysteriska med alla pressevents, visningar hit o dit och konstiga drycker och överexponerade skomärken och phu. Visst är det roligt att läsa om nya grejer, recensioner osv men ibland blir det rätt mycket.
Många har en väldigt hög moralisk standard och skriver att de fått grejer, men tyvärr skriver de allra flesta inte det. Ruttet faktiskt.
Jag gillar att din blog är bara din! Det är äkta.
Jag försöker gå på de pressgrejer jag hinner - för att det är kul och om jag tror det intresserar mig och mina läsare. Ibland får man tänka ett steg längre innan man skriver, ibland publicerar man inte alls för att det känns som att allt är skrivet som skrivas kan. Precis som vanlig journalistik alltså. Ibland är man rädd om sitt personliga varumärke genom att vara lite försiktig för att man gärna jobbar med den pr-byrån igen. Det tycker jag att man kan acceptera. Däremot har jag svårt för att man inte väljer att berätta när man får saker gratis, det gör mig skogstokig och jag biter mig ofta i fingrarna för att kommentarer ska bli syrliga och menande fråga om priser eller "vart köpte du den där någonstans" eftersom jag vet att den inte är köpt.
Mer och mer produkter. Ja. Sport och träning blir mer och mer intressant. Jag skäms inte för att min blogg är ett bra fönster för produkter att produktplacera sig i. Det känns kul. Jag försöker dock vara mer och mer noga med vilka varumärken jag sammanblandar mig med, och vill att allt ska ha ett högt värde för mig - och gärna också ett högt värde för mina läsare att läsa om.
Varumärken behöver välja och sålla var och när de ska synas. Det kan många behöva bli bättre på. Jag har förståelse för det, samtidigt som de gånger min blogg blir bortvald blir man ju lite förbannad och tycker att man absolut hade platsat. Eftersom man är ärlig och sann och att det man skriver har mer tyngd och större förtroendekapital. Jag måste nog skriva något om det här själv känner jag.
Men en grej till. Jag tycker det är helt okej och BRA att träningsbloggar får mer media och att det möjliggörs att tjäna pengar och produkter (som man annars skulle köpt) på sin blogg. Den som skriver behöver bara tänka till!
Ännu en åsikt vi delar :)
Jag får själv en hel del erbjudanden (om än förmodligen inte i närheten av så många som "de stora" bloggarna får), men har hittills inte nappat på något. Jag ska inte säga att jag aldrig kommer hoppa på något, men det krävs ganska mycket för att jag ska vara intresserad. Det intresserar mig faktiskt inte det minsta att varken gå på eller läsa om någon pressträff där det delats ut gröt, kosttillskott, knäckebröd eller vad det nu kan vara. (Pressträffar som ger något mer än bara info och en produkt kan jag eventuellt tänka mig om det är rätt grej.) Och det är definitivt tröttsamt att läsa samma sak i 50% av de bloggar jag läser.
Jag tycker dock många är duktiga på att vara tydliga med vad de fått och vad de köpt, det gör att trovärdigheten höjs något. Däremot tappar jag faktiskt förtroendet för varumärken som bara öser ut grejer över bloggare, tvärtemot vad som förmodligen är tanken. Jag har absolut inget emot sponsring och jag får även själv lite grejer genom jobbet (Det är ju ganska viktigt att ha testat mycket av det vi säljer. Jag köper dock mycket mycket mer än jag får.). Men kanske borde både bloggare och företag vara lite mer selektiva med sitt urval?
Fitnesscoachen: Jag håller med om att det inte blir trovärdigt då. Men det största problemet tycker jag kanske är att jag inte alltid riktigt vet vad som är bakgrunden eller tanken till inlägget. Vill bloggaren bara ha mer grejer? Eller tycker hon/han verkligen att detta är en bra produkt som de vill tipsa fler om? Känns som sagt oklart ibland. De bloggar jag läser tycker jag dock generellt är ganska bra på att säga vad de har fått gratis och inte. Däremot är det gissningsvis svårare för t ex unga människor att få rätsida på det där.
Träningsglädje: Till att börja med skriver jag faktiskt inte "alla bloggare" någonstans alls i det här inlägget :) Jag vet inte om jag har formulerat mig otydligt men som jag skrev till Fitnesscoachen tycker jag att de bloggar jag läser (det finns ju många fler men de vet jag inget om) är rätt bra på att säga vad de har fått gratis och inte men att det finns andra problem när bloggare skriver om produkter på olika sätt. Att låtsas att man fått grejer man själv köpt låter ju helt galet! Har inte tänkt på att någon skulle ha gjort det men jag kanske kommer märka det nu istället. Om ett företag vill skicka mig produkter kan jag bli både smickrad och sur beroende på situation. Det där hade vi ju någon Twitterkonversation om väl... Hur företagen själva agerar förtjänar nog ett eget inlägg!
Snorkkis: Tack för komplimangen!:) Ja visst har det varit väldigt mycket sånt på sistone. Och de flesta går på samma grejer:) Har också reagerat på det. Har man möjlighet är det såklart kul att gå säkert, träffa bloggkompisar och få testa på nya prylar inom nåt man är väldigt intresserad av. Klart roligt. Men det kan ju bli lite tjatigt för läsarna. Och det är som sagt en smaksak men jag gillar mest att läsa om trääniiing:)
Uppochhoppa: Kul med lång kommentar! Självklart ska man inte skämmas. Du t ex har ju byggt upp en stor blogg med många läsare och ordnar dessutom ett stort bloggevent varje år. Klart att företagen är peppade att få synas hos dig. Precis som du skriver ska man välja noga för bloggare är en oerhört bra marknadsföringskanal för företag, vars läsare ofta känner ett stort förtroende för den som skriver. Det ska man verkligen värna om så att bloggarna inte bara blir ännu en sida av VeckoRevyn typ. Jag tycker det är jättespännande med den kraft som bloggar besitter, hur de har lyckats utkonkurrera vanliga annonser (nästan) och jag hoppas att det kommer att kunna fungera så även i framtiden! Reklam som inte är köpt.
Andréa: Nappar heller inte så ofta men får garanterat heller inte lika många erbjudanden som andra. Dels för att jag har färre läsare förstås och dels säkert för att jag sällan säger ja. Jag skulle gå på en pressträff om det verkligen var intressant men ganska många produkter är inte så spännande. Då kanske jag hellre skulle gå för att mingla typ! Jag skulle aldrig gå på en pressträff eller ett event för att skriva om det för andra om jag själv inte var intresserad - men där har man ju olika mål med sin blogg. Vissa skriver träningsdagbok på nätet och vissa vill inspirera andra, orutinerade, att börja träna och komma igång. Vissa vill vara först med det senaste och berätta om spännande nyheter. Och så vidare. Precis som du är inne på har ju företagen själva en del i det hela och det ska jag nog skriva ett eget blogginlägg om som sagt!
Bra och intressant! Jag som endast är läsare numera läser träningsbloggar för att jag just vill läsa och inspireras till träning. Inte till att konsumera. Under denna hysteri med nya produkter som många av de jag läser skriver om har jag inte läst alls då det inte innefattar träningen och träningsinspirationen för mig. Ställer mig också ifrågasättande till konsumenthysterin som är lite här och där i samhället (inte bara bloggar) speciellt med tanke på miljön. Gillar Milla som vågar lyfta att tänka till om köpa, ha, skaffa, få grejer. Ullis som bara skriver om träning. Där vet jag att jag alltid får det jag vill läsa. Och inspireras till lättillgänglig träning, "ut och spring utan att känna att man ska ha "rätt" skor, klocka, jacka, app, med mera, styrketräna med en sten istället för "rätt" kettlebell, bräda, hantel, band med mera".Bryr mig inte desto mer som läsare om folk fått grejer eller inte nåmer eftersom bloggar lyfter det så olika så struntar jag i att bry mig överhuvudtaget. Ta betalt för att synas på blogg, självklart! Men gärna på annat sätt än att skriva om produkten, ta plats i inlägg som jag önskar handlade mer om träning.
Tack för din kommentar Frida! Jag håller verkligen med dig. Och särskilt det om konsumtionshysterin i samhället i stort har jag också tänkt på många gånger. Kul att vi tänker lika, det får vi snacka mer om när vi ses nä gång tycker jag!
Väl skrivet. Det känns skönt att liksom rensa de mentala rören någon gång då och då på temat, men annars så tycker jag inte det är så mycket att jama över.
Jama över! Haha jag älskar det ordet i det sammanhanget!
Skicka en kommentar