torsdag 24 mars 2011

En och en halv banan senare

Vilken fantastiskt vacker morgon! Jag blir alldeles hänförd av det där ljusrosa morgonljuset och en stad som håller på att vakna. Min klocka pep kl 06 och pälsbollen låg och gosade medan solstrålarna letade sig in. Som vanligt övervägde jag att byta ut intervaller på gymmet mot en promenad längs med vattenlinjen till jobbet. Men nä. Känslan efter ett morgonpass är oslagbar, det vet jag även under duntäcket klockan 06 och fler soliga morgnar ska komma. Och då ska jag vara alldeles hel och vara ute med cykeln.

Igår kväll googlade jag förslag på intervallpass på crosstrainer och blev positivt överraskad när jag hamnade inne på FightPlay (!) Crosstrainern kändes genast än mindre töntig.

06:30 och först på gymmet.
DAGENS PASS
10 minuter uppvärmning. Mostånd 5 som gradvis stegrades till motstånd 10. Hastighet från 8 gradvis upp till 12.
Fem varv intervaller. 2 minuter intervall. 1 minut vila. Motstånd 12 och hastighet mellan 13 och 14,5.
Nedvarvning 5 minuter.
I snitt låg jag på 86% av maxpuls och då var uppvärmning och nedvarvning inkluderat.

Totalt 30 effektiva minuter och jag landade på jobbet strax efter åtta. Älskar känslan av att läsa mailen, äta gröt och känna att hela kroppen redan har fått jobba! Det känns i armarna och rumpan särskilt. Och lite i min krångliga ländrygg. Gissningsvis hänger det ihop med sätesmusklerna och jag borde fundera på en lösning. Idéer?

Enligt min Garmin brände jag ungefär en och en halv banan i morse. Sånt där är konstigt. Nu behövs det såklart energi till allt jag gjort sedan kl 06 och förbränningen håller ju i sig men lite märkligt är det att jag ser ut som jag gör med tanke på vad jag äter om det där kostade en dryg banan.

Nästa gång när jag har mer tid på mig, förslagsvis på kvällen, blir det samma upplägg men efter de fem första varven några minuter långsam jogg och sen fem intervaller till innan nedvarvning.

Inga kommentarer: