fredag 16 juli 2010

Mitt eget mini-triathlon!

"Smiling-but-tired-and-still-short-of-breath-face" efter löpningen och sista momentet i Karlberg

08:00 Mobilen spelar
08:15 Frukost, rota fram rätt grejer, kolla nyheterna och vädret
08:50 Dyker i Ulvsundasjön och simmar längs med bryggan och kajen medan mobilen ligger på bryggan och tar tid om än inte sträcka. 20 min simning.
09:10 Av med det blötaste, på med skorna och upp på cykeln.
09:40 Har cyklat Drottningholmsvägen ut mot Bromma och vänt. 10 km och 25 minuter cykel.
09:45 (ca) - Hämtar andan en minut och dricker lite vatten. Är framme i Karlberg och låser cykeln och dumpar hjälmen innan jag springer iväg.
10:00 (nästan) 2,5 km på 11 minuter löpning.

Frukost
Smoothie bestående av 1,5 dl havregryn, hallon, blåbär, banan, 1 ägg, en skopa proteinpulver (whey), mjölk och yoghurt. Alltså lite extra havregryn och proteinpulver istället för bara ett ägg. 2 glas vatten.

Simning
Jag hade sett framför mig en vindstilla morgon med spegelblank sjö där jag fridfullt skulle glida fram. Men icke. Det blåste ganska mycket och var faktiskt ganska vågigt. Jag är inte heller längre den som bara kastar mig i (realtivt kalla) sjöar men imorse muttrade jag efter ett fy fan att det är bara att hoppa i. Sagt och gjort och sen simmade jag iväg. Jag gillar egentligen att bada men jag var helt ensam och plötsligt kändes det djupt och osäkert. Tänk om ett sjöodjur suger tag i mig och jag drunkar? Ungefär så gick tankegångarna och jag bad om att inte känna något sjögräs eller liknande med foten vilket bara skulle göra allt värre. Lite vågigt var det som sagt också men det kändes bra att träna på!
Slutsats: Testa simglasögon nästa gång. Man blir tröttare i armarna av vågor och det är svårare att andas. Det finns verkligen inga sjöodjur i Ulvsundasjön.

Cykel
Växlingen till cykel från simning var inga problem kändes det som. Jag hade å andra sidan inte simmat särskilt länge på grund av sjöodjursrädslan och att ingen skulle höra mig skrika. Valde en väg med ganska mycket tuffa backar och det blev en del naturliga intervaller. Brukar vara snäppet piggare dock.
Slutsats: Jag är ingen morgontränare. Jag känner ändå att jag äger på min Scott Sportster.

Löpning
Rullar ner i Karlbergsparken och funderar på om jag inte skulle ha cyklat längre, kände mig inte särskilt trött och efter en snabb vattenpaus och hjälmfix satte jag av i ett långsamt tempo, trodde jag, det gick med facit (Endomondo) i hand inte särskilt långsamt faktiskt. Var beredd på ben gjorda av stockar som sist jag växlade från cykling till löpning. Det var tungt de första hundra meterna nu med men det gick snabbt bättre. Sprang på utan större problem men valde att inte springa längre än planerat för det.
Slutsats: Yes! Det gick bättre än sist att växla! Yes! Jag kände inget i knät. Yes! Jag sprang fortare än jag trodde! No! Höften krånglar än mer istället. Men vad som helst istället för knät.

En timmas minitriathlonträning är inga problem alls och jag kan enkelt förlänga sträckorna - det känns bra inför loppet men det kommer trots allt att vara dubbelt så långt som i dag och jag tror det kommer att kännas. Jag är väldigt sugen på att dryga ut simning, cykling och löpning nästa gång. Och köra ett ordentligt simpass! Kanske redan imorn. Det kommer vara tufft i vågorna den 29 aug annars. Hur som helst, så här på eftermiddagen är jag trött i hela kroppen i huvudet, sådär ordentligt träningstrött och jag har redan plusat på lunchen och sen dess ätit en kanelbulle och druckit en jordgubbssmoothie. Mmm...

6 kommentarer:

Träningsglädje sa...

vilken morgon! men jag är inte övertygad om det där med sjöodjur. man vet ju aldrig... och om det inte finns sjöodjur kan där finnas döda människor eller nåt. gaah!

Erika sa...

Oh my God. Döda människor! Jag kommer behöva leta upp en bassäng... Fast samtidigt, de flyter väl o kommer inte upp på en underifrån?

Oavsett, en bra start på dagen ja :)

Marliina sa...

haha kul bild!!

Blir trott bara av att lasa din morgontraning... puh

Johanna sa...

HÄRLIGT jobbat, wow vad inspirerande du är! :)

Erika sa...

Tack JoHo! Vad glad jag blir :)

Marliina: Haha morgonträning vet jag inte, det var mitt första triathlontest men som råkade utföras en morgon :)

annastei sa...

Åh, vilken kul grej att köra sitt eget triathlon! Jag som satt och blev lite småsugen på triathlon så sent som igår kväll... :)